Nyheter

Førjulsfotball og kostholdsseminar på Føyka

Asker, VIF, Stabæk, SIF og FFK møttes til treningskamp og kostholdsseminar  på Føyka

Til tross for kalde tær, var det ingenting å si på spillet til blandalaget fra Stabæk og Fredrikstad som møtte Strømsgodset, og Vålerenga som spilte mot Asker. Bra innsats, god fotball, blide fjes og klart og hvitt vintervær, ga gode forhold for journalister og fotografer som hadde møtt opp fra TV2, VårtOslo, Budstikka og Josimar.

Mat i fokus
Det var imidlertid ikke bare fotballen som stod i fokus denne dagen. En viktig del av innholdet i gatelagstilbudet er mat. Et av målene våre er nettopp at vi gjennom å tilby næringsrike måltider, kan bidra til bedre kosthold og helse for spillerne våre. Måltidene i seg selv gir også trening på sosialisering, mestring og skaper tilhørighet. Orkla har vært en viktig samarbeidspartner over år, og har bidratt med mat til lagene våre og på turneringer.  Det har betydd mye for tilbudet vårt.  Det var derfor ekstra hyggelig å kunne overrekke blomster til Nina Aas fra Orkla og takke henne for samarbeidet så langt, og for goodie-bags som hun hadde med til spillerne på arrangementet.

Kunnskap for gode matvalg
Kunnskap om mat er også en viktig ingrediens for å kunne gjøre de gode matvalgene. Vi var derfor glade for at Ingvill Måkestad Bovim fra Idrettens helsesenter var med oss for å bidra til dette. Ingvill er tidligere toppidrettsutøver, klinisk ernæringsfysiolog og kokebokforfatter, og jobber til daglig med idrettsutøvere og kosthold. Hennes budskap til både toppidrettsutøvere og gatelagsspiller er; Spiser en bra mat til riktig tid, vil en legge til rette for bedre treningsøkter og mer kapasitet på kamper. Frokost er alltid et viktig måltid, og det gjør seg særlig gjeldende når gatelagene har treningsøkter på formiddagen.

Ingvills tips til mat og drikke

Spis matvarer i sesong, spis variert, ta gjerne tran og sørg for å få i deg nok væske (2 liter om dagen – det inkluderer all væske, også kaffe og te). Søvn og hvile er også viktig for at kroppen skal hente seg inn igjen etter en trening.

Før trening – frokosttips:

  • Brød eller rundstykker med for eksempel ost, skinke eller egg
  • Kornblanding med melk/yoghurt
  • Havregrøt laget på melk (vegetabilsk eller kumelk)

Under trening og kamp:

Ha alltid drikkeflaske tilgjengelig

Forslag til påfyll:

  • Vann
  • Svak saft (saft med sukker)
  • Sportsdrikk
  • Smoothie
  • Banan
  • Rosiner

Forslag til påfyll ETTER trening:

  • Sjokomelk
  • Brødskiver
  • Juice
  • Frukt
  • Smoothie

Veien videre

Fotballstiftelsen har hatt økt fokus på ernæring i 2018 blant annet med bidrag fra Gjensidigestiftelsen. Vi ønsker å utvikle dette arbeidet videre i 2019 med matlagingskurs gjennom mer praktisk trening i planlegging av måltider, laging av mat og ikke minst flere hyggelige sammenkomster for gatelagene.

Juice fra Essentially og laks, salat og grovt brød står på menyen (Foto Andre Kjernsli – Vårtoslo)

Ingvill signerer kokeboken sin Winning foods

Nina Aas, sponsor og profilsjef i Orkla og vår mangeårige samarbeidspartner (Foto Andre Kjernsli – Vårtoslo)

Goodie bags fra Orkla falt i god smak